Тъй като последното поколение тахографи трябва да бъде оборудвано с възможности за безжична комуникация в малък обсег, тези устройства могат да се проверяват не само ръчно, но и докато камионите са в движение. Комуникацията с тахографите е възможна чрез DSRC (специализирана комуникация на къси разстояния), която позволява на потребителите да извличат кумулативна информация от преминаващо превозно средство за по-малко от секунда.
Това е малък пакет от данни – 19 параметри, които информират инспекторите дали са регистрирани проблеми в тахографа. Кодираните данни отиват към компютъра на инспектора и след декодирането им се получава бърз отговор дали е имало някаква манипулация. Ако се открие възможна манипулация, автомобилът може да бъде спрян за проверка. В този момент инспекторите могат да изтеглят всички данни от тахографа и да налагат санкции, ако е необходимо.
Освен това инспекторите могат да проверят дали водачът е управлявал превозното средство без карта, и дали тахографът е регистрирал нарушения на ограниченията за скорост.
Полша не е единствената страна в Европа, която проверява данните на тахографите дистанционно.
Холандската пътна инспекция тества дистанционни проверки на интелигентни тахографи от средата на лятото. През юни тестовете се проведоха край пътя и от движещо се превозно средство. Извършени са проверки и на мостове, пресичащи магистралите.
Тестването на оборудването там ще продължи през цялата година и може да бъде удължено с още една година. След това ще бъде взето решение коя система да се използва –инспекторатът ще бъде в добра позиция, когато интелигентните тахографи ще са много по-разпространени през 2024 г. Да припомним, че на пътните инспекции, работещи в Европейския съюз, беше даден срок до август 2024 г. да въведат устройства, които позволяват отдалечен трансфер на данни.
Източник: kamioni.bg