По програмата "Транспортна свързаност" ЕС отпуска 1.61 милиарда евро за българските програми за сближаване през този програмен период.
Предвидените инвестиции ще насърчат използването на екологосъобразни видове транспорт и алтернативни горива, ще подобрят качеството на пътната, железопътната и морската инфраструктура и ще допринесат за намаляване на вредното въздействие на транспорта върху околната среда.
Сред основните задачи в програмата е навременното завършване на TEN-T мрежата и цифровата трансформация. Останалите приоритети са: привличане на пътници и товари към железопътния транспорт чрез подобряване на качеството на железопътната инфраструктура; премахване на наличните "тесни места" по пътната инфраструктура; разработване на интелигентни транспортни системи и прилагане на новаторски решения за стабилна и интермодална TEN-T мрежа в съответствие с целите на националната транспортна политика и препоръките на европейския семестър.
Най-важните планирани инвестиции са:
- Изграждане и модернизация на железопътни участъци по коридора Ориент/Източно Средиземноморие, включително железопътна връзка между България и Република Северна Македония, както и модернизация на железопътната линия София-Перник-Радомир;
- Изграждане на пътен участък по протежение на коридора Ориент/Източно Средиземноморие и подобряване на свързаността между Рейнско-Дунавския коридор и Ориент/Източно-Средиземноморския коридор в посока Север-Юг, включително изграждането на магистрала Русе - Велико Търново;
- Изграждане на инфраструктура за алтернативни горива по основните направления на националната пътна мрежа;
- Развитие и разширяване на вътрешно водни пътища и морските пристанища за обществен транспорт за извършване на мултимодални операции, модернизиране и развитие на терминали и пристанищни съоръжения за комбиниран транспорт.
От Министерството на транспорта посочват, че в програмата е включено закупуването на специализиран кораб за търсене и спасяване и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на страната (пожари, замърсявания и др.). Ще бъде изграден брегови център за общ контрол над корабоплаването по спазване на международните правила за предпазване от сблъскване на море, за задължителните докладвания към корабите, както и за предотвратяване на замърсяване.
Очаква се, че проектите ще допринесат и за постигането на целите на Стратегията на ЕС за региона на река Дунав.
Източник: www.news.bg